people rinning through the forest
Aktywność fizyczna

Zdrowe nawyki zdrowego biegacza


Jest kilka takich zdrowych nawyków, których powinniśmy pilnować aby być dobrymi i zdrowymi biegaczami. Jak wyglądają wasze treningi i mentalne podejście do biegania? Wiadomo, że profesjonalnie trenujący ściśle będą trzymać się swoich zasad i wytycznych, a jak amatorzy sobie z tym radzą? Kilka wskazówek jak zdrowo podejść do biegania i jak utrzymywać zdrowe nawyki.

Jestem ogromnym śpiochem. Z racji na pracę i daleki dojazd do niej wstaję wcześnie rano i wcześnie kładę się spać. Większości ludzi starcza od 6-8 godzin snu. Ja wiem, że jeśli nie prześpię tych 7 godzin, to będę w kiepskiej formie na drugi dzień. Pamiętajcie, że im więcej czasu poświęcacie na treningi, tym odpoczynek powinien być proporcjonalnie wydłużony. Sen to czas na regeneracje, nie zapominajcie o tym. Najlepiej jest w miarę możliwości kłaść się spać i wstawać o tej samej godzinie, a raz na jakiś czas pozwolić sobie na dłuższe wylegiwanie. Zdarzyło się wam kiedyś biegać we śnie?

Nie zapominajcie o regeneracji i nie bądźcie nadgorliwi – trzeba dać ciału odpocząć, 1 – 3 dni na regeneracje po cięższych zawodach, czy chociażby dla mentalnego odpoczynku. Po 3 dniach jesteście w stanie zatęsknić za bieganiem i z wielką ochotą pobiegniecie na najbliższy trening pl.wikipedia.org. Dzięki dniom bez treningu zapobiegamy kontuzjom i wypaleniu. W tym czasie możecie skorzystać z innej aktywności biegowej jak basen, albo w ogóle poświęcić się relaksowi. Mnie np. w tygodniu brakuje czasu na lekturę, a w taki dzień regeneracji mogę nadrobić zaległości – dokończyć książkę, którą czytam już od dwóch miesięcy, sięgnąć po 3 inne, które czekają już w kolejce na przeczytanie.

Odżywianie, odżywianie, odżywianie. Moim największym problemem są słodycze. Często mimo największych starań po prostu sięgnąć po słodkiego batonika (moja zmora). Jednak w ciągu dnia staram się odżywiać racjonalnie. Najlepiej byłoby wybierać produkty najmniej przetworzone, dużo warzyw i owoców. Od roku czasu jem coraz mniej mięsa, wędlin w ogóle. W mojej codziennej diecie najczęściej znajdzie się owocowa owsianka na śniadanie, serki wiejskie, pomidory, papryka, ryż, warzywa, makaron – produkty które szybko można przygotować. Muszę trochę popracować nad urozmaiceniem posiłków. Jestem osobą, która przez tydzień mogłaby jeść to samo i nie będzie narzekać. Wybierajcie też przekąski gównie z pełnego ziarna, orzechy, owoce.

Warto szukać motywacji, w mojej perspektywie najlepiej sprawdza się bieganie w grupie tutaj. Dobrze czuję się z większą liczbą osób, w towarzystwie. Dlatego bardzo lubię zawody. I nie chodzi mi o to, że przez cały bieg z kimś rozmawiam – bo nie. Skupić też się muszę. Na rozmowy nie zawsze są chęci i siły. Dla mnie ważna jest sama obecność ludzi wokół mnie. Nie jestem stworzona do samotnych wybiegań czy przebieżek – nudno i smutno. Dobrze też czuję się na wszelkich zajęciach grupowych jak fitness. Jeśli ktoś preferuje bieganie w grupie może dołączyć do coraz częściej powstających stowarzyszeń i klubów biegowych. Nie dosyć, że jest z kim pobiegać, to jeszcze można wymienić się doświadczeniem z bardziej i mniej zaawansowanymi biegaczami.

Trzeba urozmaicać treningi, bieganie co drugi dzień tej samej trasy w tym samym tempie też może stać się nużące i w efekcie nie będziemy poprawiali się jako biegacze. Po pierwsze urozmaicać trasy pl.wikipedia.org. Tą samą można przebiec w odwrotnym kierunku, albo szukać nowych, z asfaltu przenieść się do lasu lub odwrotnie. Można podskoczyć na pobliski stadion miejski i spróbować sowich sił na tartanie. Zmieniać treningi – w tygodniu standardowa przebieżka, w weekend dłuższe wybieganie, zmieniać pory treningów. W tygodniu popracować nad prędkością, porobić tempówki, interwały, rytmy. Oprócz tego warto popracować nad samą siłą i rozwojem całego ciała. Podskoczyć na siłownie, wzmacniać ramiona, plecy, brzuch. Ja często pracuję nad ramionami, bo okazuje się że półmaratony to potrafię biegać ale w ćwiczeniach na ręce jestem daleko w tyle. Który biegacz się przyzna do regularnego robienia starych jak świat pompek? Siłownia, zajęcia fitness, jak kto woli. A może basen?

Jako ciekawostkę napiszę, że nawyk wykształca się od 3-7 tygodni. Więc spokojnie, dajcie sobie i swojemu organizmowi trochę czasu na przywyknięcie do nowego, lepszego trybu życia.

Rate this post